Hastane Refakatçi -Ziyaretçi Politikası ve Genel Kurallar
08/05/2023 2025-09-17 13:15Hastane Refakatçi -Ziyaretçi Politikası ve Genel Kurallar
Hastane Refakatçi -Ziyaretçi Politikası ve Genel Kurallar
Refakatçi Kuralları
* Refakatçi, hastanenin belirlenmiş olduğu tüm kurallara uymakla yükümlüdür. Kuralların ihlali durumunda refakatçilik durumu tekrar değerlendirilir.
* Refakatçinin erkek veya kadın olmasına hastanın ve servisin durumuna göre hastanın doktoru tarafından karar verilir.
* Medikal olarak birden fazla refakatçi gereksinimi olması durumunda, ilgili doktor tarafından değerlendirme yapılır.
* Hemşirelerce verilen hasta bakım eğitimi kurallarına uyulmalıdır. (El hijyeni, Düşme riski eğitimi)
* Hastamızın yanında enfeksiyon riski açısından sadece bir refakatçi kalması uygundur. Hastanızla/hastanın çevresi ile temas öncesi ve sonrası ellerinizi yıkayınız veya hasta odalarında/oda girişlerinde bulunan el antiseptiğini kullanınız.
* Refakatçi ilgili doktor ya da hemşire istemi dışında, hastalarını sağlık tesisi dışına çıkarmamalı veya yatağını değiştirmemelidir
* Hasta yakını, katta bulunan ilgili bölüm sekreterinden refakatçi kartını temin etmeli ve yanında bulundurmalıdır.
* Refakatçi işlemleri mesai saatlerinde hastanın yattığı servisin sekretaryasından; mesai dışı zamanlarda (hafta sonu, resmi tatil vb.) acil nöbetçi memurluk tarafından yapılmaktadır.
* Refakatçinin hastasının bakımına sadece doktorun ve hemşirenin izin verdiği ölçüde yardım etmesi beklenmektedir.
* Refakatçinin kendine ait eşyaları klinikte gösterilen dolaplara yerleştirmesi gerekmektedir.
* Refakatçi kendileri için ayrılmış bulunan refakatçi koltuğunu kullanmalıdır.
* Refakatçi koltuğunun bulunmaması veya 2 yataklı odalarda bir adet refakatçi koltuğunun bulunması durumunda gerekli düzenlemeler servis sorumlu hemşiresi tarafından yapılmalıdır.
* Refakatçiler, vizit saatleri öncesinde oda düzenine dikkat etmelidirler.
Ziyaretçi Kuralları
* Hasta ziyaretleri her gün öğlen: 12:00 – 14:00, akşam: 18:00 – 19:00 saatleri arasında yapılmaktadır. Özellikli birimlerde ve özel koşullarında bu saatler değişiklik gösterebilmektedir. O nedenle hastanın yatış yaptığı birimden bilgi verilmektedir. Ziyaret saatleri haricinde ziyaret yapılmamalıdır.
* Hastaneye çocuk ziyaretçi getirilmemesi rica olunur. 12 yaşından küçük çocuklar ziyaretçi olarak kabul edilemez.
* Bir hasta için aynı anda ikiden fazla ziyaretçi alınmamakta olup, hasta ziyaretleri 15 dakikadan fazla olmamalıdır.
* Hasta başında herhangi bir şey yenilip içilmemeli, aynı odada kalan diğer hastalara da herhangi bir gıda verilmemeli, servise yiyecek getirilmemelidir.
* Hastamızın sağlığı açısından sakınca doğurabilecek durumlarda, ziyaret ilgili doktorun iznine bağlıdır, ziyaret konusunda ısrar edilmemesi gerekmektedir.
* El hijyenine dikkat edilmeli, temas durumunda eller mutlaka yıkanmalıdır.
* Hastalık veya temas öyküsü olan kişiler (ateş, öksürük, burun akıntısı vb.) refakatçi olarak kabul edilmez.
* Hastane enfeksiyonlarını önlemek için izolasyon kurallarına uyulmalıdır.
* Enfeksiyon kapma riskine karşı ziyaretçilerin hastaya ait eşyaları kullanmaması, hasta yataklarına oturmaması gerekmektedir.
* Hasta odalarında bulunan tuvalet, duş, havlu, bardak gibi hastaya ait alanların / eşyaların kullanılmaması gerekmektedir.
* Hasta ziyaretçilerinin tuvalet ve lavabo ihtiyacını gidermek için, servislerde bulunan genel kullanıma açık tuvalet ve lavaboları kullanması gerekmektedir.
* Hastalarımızın tedavi ve muayene işlemleri sırasında ziyaretçilerin odadan çıkarak hasta mahremiyetine özen göstermesi beklenmektedir.
Genel Davranış Kuralları
* Vizit saatleri içerisinde (hemşire ve doktor ziyaretleri) hasta yakınlarının servis dışında bulunan bekleme alanlarında bulunmaları servis düzeni açısından önemlidir.
* Telefon görüşmeleri sessiz yapılmalı, televizyon başkalarını rahatsız etmeyecek şekilde kullanılmalıdır.
* Başka hastaların odalarına girilmemeli, koridorda gereksiz yere dolaşılmamalı, yüksek sesle konuşulmamalı ve işleyişi bozan davranışlarda bulunulmamalıdır.
* Ziyaret sırasında fotoğraf çekilmemeli, kamera kullanılmamalıdır.
* Hastalar servis hemşiresinin bilgisi olmadan asla servis dışına çıkmamalıdır.
* Hasta yakını ve refakatçi hasta yataklarına oturmamalı, giysi dolabı, pencere önleri ve etajyerlerin üzerine yiyecek koyulmamalıdır.
* Tasarruf sağlamak için gereksiz elektrik, su, malzeme, vb. tüketimine dikkat edilmelidir.
* Buzdolaplarında bozulabilen, koku yayan yiyecekler bulundurulmamalı, buzdolapları temiz kullanılmalı ve ağzı açık şekilde yiyecek koyulmamalıdır.
* Hasta odalarında ısıtıcı bulundurulması yasak olup, bu tür cihazların getirilmemesi önemle rica olunur.
* Yangın ve benzeri riskler oluşturacak elektrikli aletler (Airfryer, ocak, tost makinası, çay makinası vb) kullanılmamalı, odalarda yemek pişirilmemelidir.
* Yemeklerinizi bitirdikten sonra atıklarınızı mutfaktaki siyah poşetli çöpe atınız tabakları kapı önlerine ve koridorlara bırakmayınız. Geri dönüşüm atıklarını (ambalaj, pet şişe, kağıt, kağıt havlu) koridordaki mavi poşetli çöpe atınız. Tıbbi atıklarınızı (hasta ile temas etmiş tüm malzemeler, enfekte ürünler) kırmızı poşetli çöpe atınız.
* Odada bulunan eşyalara zarar verilmemeli, yerleri değiştirilmemeli, oda ve lavabolar temiz kullanılmalıdır.
Güvenlik ve Acil Durumlar
* Acil çıkış kapıları ve tahliye alanları her katta belirtilmiştir. Lütfen önceden kontrol edin.
* Sağlık tesisi içindeki uyarı ve ikaz levhalarına uymanız, teknik bir problemle karşılaşıldığında servis sorumlu hemşiresine haber vermeniz gerekmektedir
* Sağlık tesisi vezneleri dışında hiçbir birim ya da personele ödeme yapmayınız.
* Şüpheli bir durum veya şahıs fark ederseniz, hemen hemşirenize veya güvenlik görevlilerine haber verin.
* Yatış için gelirken değerli eşyalarınızı (ziynet eşyası, gereğinden fazla para vb.) getirmemeniz önemle rica olunur.
* Eğer yanınızda değerli eşyanız varsa odadan kısa süreli ayrılmanız halinde dahi yanınıza alınız veya refakatçi/yakınınıza teslim ediniz.
* Yatış sırasında değerli eşyaların hasta tarafından, kendi yakınına teslim edilmesi gerekmektedir. Yakını olmayan hastaların eşyaları teslim formuyla birim sorumlu hemşiresi tarafından teslim alınır.
* 4207 sayılı yasa gereğince hastanemizde sigara içmek yasaktır. Yasaya uymayanlar hakkında yasa gereği para cezası uygulanacaktır.
* Sigara içtiğiniz zaman genel sağlık sorunlarına yol açmasının yanı sıra size yapılacak olan kalp ve damar cerrahi ameliyatının sonuçları olumsuz yönde etkileneceğinden, ameliyat öncesi ve sonrası dönemde kesinlikle sigara içmeyiniz. Aksi halde ameliyatınız yapılamayabilir veya ameliyat sonrası dönemde problemle karşılaşabilirsiniz.
* Hastane kurallarına uyulmaması halinde; binaya, cihazlara, eşyalara kasti zarar veren, yapılan uyarıları dikkate almayan hasta ve yakınlarından, verdikleri zarar ilgili yönetmelikler gereği geri istenebilir.
Hasta Bakımı ve Güvenliği
* Hemşireniz tarafından hastanızın bakımı, vizit ve tedavi saatleri, yemek ve ziyaret saatleri, oda eşyalarının kullanımı, hijyen kuralları, olası riskler ve güvenlik önlemeleri, yatış ve taburculuk sürecini kapsayan ilgili eğitimler verilecektir. Eğitimlerde not alabilir, sorularınızı sorabilirsiniz. Refakatçi değişimi durumunda eğitimler tekrarlanacağından, değişiklikleri hemşirenize bildiriniz.
* Servise kabulünüzden sonra hemşireniz tarafından hemşire çağrı sisteminin kullanımı hakkında bilgilendirme yapılacaktır. Hasta yatağının başında ve banyoda bulunan hemşire çağrı sistemini gerektiğinde kullanabilirsiniz.
* Hastaların koluna takılan hasta tanıtım bileklikleri, işlemlerde karışıklığı önlemek ve doğru hizmeti aldığınızdan emin olmak için takılmaktadır. Lütfen, hasta tanıtım bilekliklerini taburcu olana kadar çıkarmayınız.
* Hastanın güvenliği açısından doktor ve hemşirelerin bilgisi dışında herhangi bir uygulamada bulunulmamalı, ilaç kullanılmamalıdır.
* Hastanın düzenli kullandığı ilaçları klinik hemşiresine teslim etmesi ve taburcu olurken hemşireden tekrar alması gerekmektedir.
* Hastaya bağlı tıbbi cihazlara müdahale edilmemeli, cihaz alarm verirse hemşireye haber verilmelidir.
* Oksijen kullanan hastalar için odada yanıcı maddeler (sigara, çakmak, kibrit, sprey vb.) bulundurulmamalıdır.
* Hastanızın düşme riski varsa, onu tek başına ayağa kaldırmayın, tuvalete gitmesi gerektiğinde destek personelinden yardım isteyin.
* Hasta beslenmesi tedavinin bir parçasıdır, hemşireye danışılmadan hastaya yiyecek verilmemelidir.
* Hastaneye dışarıdan yiyecek, içecek getirmek hastalarımızın sağlığı açısından yasaktır.
* Hastalarla ilgili herhangi bir endişeniz veya özel bir durumunuz (alerji, ilaç kullanımı vb.) varsa, mutlaka doktorunuza veya hemşirenize bildirin.
* Hastalarımızı enfeksiyondan korumak amacıyla hasta odalarında canlı/cansız çiçek bulundurulması yasaktır.
Hastane Hizmetleri
* Hastane işleyiş ve düzeni ile ilgili her türlü sorularınızı, hastanız/hastalığınız hakkında öğrenmek istediğiniz her türlü bilgi için doktor ve hemşirenize başvurabilirsiniz.
* Yemek servisleri; garsonlar tarafından, hastalara ve refakatçilere refakat kartları görülerek kahvaltı: 06:00-07:00, öğle yemeği: 11:00-12:00, akşam yemeği: 17:00-18:00 saatleri arasında verilmektedir. Ayrıca diyet hastaları için ara öğün verilmektedir.
* İhtiyaçlarınız için hastanemiz bünyesinde; mescit, otopark, market ve kantinler bulunmakta, tüm hastalarımıza hizmet vermektedir.
* Hastanızın saç/ sakal tıraşı ihtiyacı var ise servis sorumlu hemşirenize bildirerek, berber hizmetinden ücretsiz yararlanabilirsiniz.
* Servis sorumlu hemşiresinden talep etmeniz halinde sağlık tesisinde görevli imam hastanıza manevi destek verebilir.
* Hasta odalarında, yakınlarınızın sizi arayabilecekleri oda telefonu mevcuttur.
Yoğun Bakım Kuralları
* Yoğun bakım ünitelerinde refakatçi uygulaması yoktur.
* Yoğun bakım ünitesinde hastaları enfeksiyonlardan korumak için, gün içinde (1.dereceden yakını) sadece bir kişinin hastayı sınırlı bir sürede (1-5 dk arası) ziyaret etmesine izin verilir.
* Ziyaret saatleri girişlerde bilgi amaçlı asılı olup belirlenmiş saatlerde yapılır, acil durumlarda ve yoğun bakım şartlarına göre değişebilir, durdurulabilir ya da tamamen iptal edilebilir.
* Toplumda salgın varlığında, bazı özel hasta veya hastalık hallerinde ziyaretçi kısıtlaması yapılabilir.
* Ziyaret saatleri dışında ziyaretçi kabul edilmez.
* Yoğun bakımlarda her gün belirlenen saatlerde hasta yakını bilgilendirmesi doktor tarafından yapılır.
* Ziyaret esnasında hasta yakınlarının kurallara dikkat etmesi, yapılan bilgilendirme ve yönlendirmeler doğrultusunda hasta güvenliği için risk oluşturacak davranışlardan kaçınması önem arz etmektedir.
* Yoğun Bakım Ünitelerine yiyecek-içecek, çiçek kabul edilmemektedir.
* Enfeksiyon riskinin önlenmesi bakımından ziyaretçi olan hasta yakını girişte ellerini su ve sabunla yıkamalı ya da el antiseptiği ile tek kullanımlık galoş, bone, önlük vb. kullanmalıdır.
* Ziyaretçiler yoğun bakım ünitesine, görevli sağlık personelinin refakatinde belirli bir düzen içerisinde diğer hastaları tedirgin ve rahatsız etmeyecek şekilde alınır. Hasta ziyareti, makul ve mümkün olan en kısa süreyle sınırlandırılır. Bu esnada ilgili sağlık personeli tarafından hasta yakınına, hastasının durumu hakkında anlaşılabilir şekilde gerekli bilgilendirmeler yapılır.
* Hasta ziyareti esnasında kendi hastası dışında başka hastalara ve hasta bakım malzemelerine asla temas edilmemelidir.
* Ziyaret sırasında yüksek sese konuşulmamalı, hasta yataklarına oturulmamalı, fotoğraf çekilmemeli, kamera kullanılmamalıdır.
* Çocukların hasta ziyaretinin hasta iyileşmesi üzerine olumlu etkileri olduğundan hastanın doktorunun onayıyla enfeksiyon kontrol ilkelerine uymak kaydı ile hastanın çocuklarına veya kardeş çocuklarının ziyaretine izin verilebilir.
* Bağışıklık sistemi baskılanmış hastaların yakınları tarafından ziyaretine, doktor karar verir. Ziyaret uygun bulunmadığında, bu hastalar için ziyaretçi kabul edilmez.
* Ateş, burun akıntısı, öksürük, ishal, kusma ve enfeksiyöz dermatiti olan kişiler ziyaretçi olarak kabul edilmez.
* Ameliyathanenin fiziki yapılanması içerisinde olan ve yüksek enfeksiyon riski bulunan açık kalp cerrahisi yapılan hastaların takip ve tedavilerinin sağlandığı Kardiyovasküler Cerrahi (KVC) yoğun bakım servislerine ziyaretçi kabul edilmez.
Görüş ve Öneri Bildirimi
* Hizmetlerimizle ilgili görüş, öneri, teşekkür ve şikayetlerinizi hastanemizin www.hastane.atauni.edu.tr web adresinde yer alan Görüş ve Öneri Formunu doldurarak, belirli noktalara yerleştirilen Karekod uygulamasını kullanarak, Dilek-Şikayet kutuları üzerinden veya Hasta Hakları Birimine başvurarak yapabilirsiniz.